lauantai 7. elokuuta 2010

Reitin valinta.

Reitin valinnan osalta pitää nyt ihan ensimmäisenä valita, että kumpaa kautta lähden kohti pohjoista. Länsi vai itäpuoli? No koska se Kuopiolainen postilaatikko on vieläkin hukassa, niin viitostie kuulostaa minun vaihtoehdoltani. Kun majapaikkoja rupesin asian osalta miettimään, niin vitostie kuulosti sitäkin mielekkäämmältä. Huolimatta kaikista kehoituksista lähteä pyöräilemään pohjoisesta etelään, en aio niin toimia. Syitä asiaan on lähinnä yksi: kesämökki ja savusauna odottavat Ounasjoen rannalla ja minä ainakin haluan kruunata nautintoni ryntäämällä umpinokisesta saunasta laiturin kautta valjastamattoman joen virtaavaan veteen. Piste. Ja loppuun käsitelty.

Kartat siis käteen. Sain muutamia hyviä vinkkejä siitä, että mistä noita reittejä voisi vähän tutkailla ja tarkastella tarkemminkin. Sen lisäksi, että Eniron ja Googlen karttapalvelut antoivat minulle edes vähän hajua sunnasta ja matkamääristä, niin sain linkin myös ulkomaisille karttasivustoille. Niistä erityisesti mainittakoon Gmaps Pedometer (http://www.gmap-pedometer.com/), joka osasi listata reitin sekä juoksijalle, että pyöräilijälle. Pieniä käyttäjästä riippuvia teknisiä ongelmia lukuunottamatta, niin tämä palvelu oli oiva apu reitin suunnittelussa. Kiitos tästä vihjeestä Arille.

Valitettavasti selaimessa roikkuvia reittejä en saa matkalleni mukaan, joten on turvaudutaan tavalliseen karttaan. Kun reitti lähti hahmottumaan niin seuraavaksi piti selvittää valtakunnalliset pyöräilyreitit, sekä mahdolliset tietyöt. Kipin kapin akateemisen kirjakauppaan ja ostoksille. Löysin pyöräilyn GT kartaston, josta valitsin ostettavakseni vain omalle reitilleni osuvat kartat nro 1,3,5, ja 6. No paljon ei puutu, niin on koko Suomi käsillä, mutta ehdin varmaan niitä pohtia vähän myöhemminkin. Ongelmaksi näissä muodostui se, että vielä kaksi viikkoa ennen lähtöä, oli GT6:n painos loppu, eikä uutta muka tulossakaan koko valtakauntaan. Terveisiä kartan painajalle: kannattaisiko painaa niitä karttoja, jotka käyvät kaupaksi, eikä vain pelkästään niitä, joita on hyllyt pullollaan? Oli miten tahansa, en aio perääntyä suunnitelmissani ja vaikka tarve olisi, niin tuon Oulu-Rovaniemi välin poljen vaikka paikallistuntemuksen voimin. Tiedä sitten, että onko tuo viimeisen karttapalasen sitkeä puuttuminen joku enne...

Kun reitti alkoi hahamottua, tulin toisen ongelman eteen: minulla ei ole hajuakaan matkan varrelle osuvien kaupunkien kartoista. Ja taas matkalle osuu paljon vieraita paikkoja, joissa pitäisi pystyä myös suunnistamaan. Voin vain kuvitella, miten ihmeissäni olen jossain Kuopion tai Oulun keskustassa, kun pitäisi sokkona löytää sekä majapaikka, että reitti ulos kaupungista. Muista kyläpahasista puhumattakaan. Mieleeni tuli navigaattorin käyttö tässä vaiheessa, mutta siinä tuli heti vastaan sähkövirran saantiongelma...

Lopulta reittini muotoutui muotoon (sulkeissa etapin arvioidut pyöristetyt kilometrit edellisestä majapaikasta lukien):

Vantaa
Kärkölä (85 km)
Mäntyharju (130 km)
Pieksamäki (120 km)
Kuopio (100 km)
Iisalmi (85 km)
Nivala (130 km)
Vihanti (80 km)
Oulu (70 km)
Kemi (110 km)
Rovaniemi (120 km)

Tästä jos selviän, niin saatanpa ottaa siellä savusaunan kuistilla yhden olusen...

1 kommentti: